Prečo je kolagén v tele nevyhnutný?

Prečo je kolagén v tele nevyhnutný?

najlepsi-kolagen
 
Zo všetkých prírodných proteínov je kolagén v ľudskom tele zastúpený v najväčšom množstve. Podieľa sa na podpore kože, svalov, kostí, šliach, mozgu a srdca. Aj keď si ho naše telo dokáže vyprodukovať samé, vedecké štúdie dokazujú, že jeho dodatočná konzumácia je pre ľudský organizmus s pribúdajúcim vekom nevyhnutná. Čo kolagén vlastne je a aký má pre nás úžitok?
 
Slovo kolagén je zložené z gréckych slov "kólla" v preklade lepidlo a "gen", čo znamená vyrábať. Jeho názov presne vystihuje aj jeho podstatu, keďže pôsobí ako lepidlo, ktoré drží telo pohromade. Prírodzene sa kolagén v tele rozpadá, aj napriek tomu, že si ho telo postupne vytvára, s narastajúcim vekom sa tvorba kolagénu znižuje. Následkom toho môžeme spozorovať vizuálne zmeny ako sú vrásky, v neskoršom štádiu problémy s kĺbmi. Konzumácia hydrolyzovaného kolagénu dodá organizmu potrebné látky, ktoré rozbehnú tvorbu kolagénu bez ohľadu na vek.
 
Základné úlohy kolagénu v tele:
1. Podpora kvality pokožky
Vďaka reklamám je pre väčšinu z nás kolagén synonymom pre zdravú pokožku hlavne v podobe krémov. Vedecké štúdie však hovoria o tom, že kolagénové peptidy sú príliš veľké na to, aby sa dali absorbovať cez kožu. Narozdiel od lokálnej aplikácie na kožu, výskumy dokazujú, že priama konzumácia kolagénových doplnkov zlepšuje elasticitu a hydratáciu pokožky, znižuje drsnosť pokožky tváre, prejavy celulitídy a zabraňuje skorým prejavom starnutia.
 
2. Posilnenie nechtov
Zvýšený príjem kolagénu podporuje rast nechtov o 12% a znižuje ich lámavosť až o 42%.
 
3. Podpora svalov
Samotný kolagén je nevyhnutný pre rast a regeneráciu svalov. V kombinácii so silovým tréningom zvyšuje svalovú silu a výkon, zároveň znižuje následky svalovky.
 
4. Podpora spojivového tkaniva
Keďže je základnou zložkou tkanív kĺbov, šliach a väzov jeho znížené množstvo v tele zhoršuje symptómy kĺbových ochorení. Zvýšený príjem kolagénu potláča príznaky osteoartritídy, bolesť a opuch kĺbov a podporuje regeneráciu šliach. 
Vedecká štúdia vykonaná na 60 pacientoch s ťažkou reumou dokázala, že denná konzumácia kolagénu počas 3 mesiacov znížila opuchnutie a citlivosť kĺbov u všetkých účastníkoch výskumu. Štyria z nich preukázali úplnu remisiu ochorenia. Odborníci odporúčaju na zníženie bolesti kĺbov denne prijať 1200 mg kolagénu.
 
5. Posilnenie kostí
Starnutie spôsobuje rozpad kolagénovej siete, čo znižuje odolnosť kostí. Zvýšený príjem kolagénu pomáha znížiť riziko osteoporózy, stimuluje stavebné bunky kostí, poskytuje protizápalové a antioxidačné výhody a zvyšuje schopnosť odolávať zlomeninám.
 
6. Podpora kožného tkaniva
Ak vaše telo nedokáže vyprodukovať dostatočné množstvo kolagénu, schopnosť hojenia rán je nepriaznivo ovplyvnená. Hojenie rán sa nielen predĺži, ale ostávajú aj nepríjemné jazvy.
 
7. Podpora trávenia
Nedostatok kolagénu v črevnom tkanive je spojený s chronickým zápalom čriev.
 
8. Podpora mozgu a kognitívnych funkcií
Kolagén je prítomný v neurónoch v mozgu aj v centrálnom nervovom systéme, jeho nedostatok spôsobuje oslabenie vzniku nových buniek a zníženie výkonu motorických a pamäťových úloh. Zjednodušene môžeme povedať, že dostatočné množstvo kolagénu pomáha mozgu správne fungovať a predchádzať neurodegeneratívnym ochoreniam.
 
ako-sa-zbavit-vrasok   bolest-klbov
 
Najčastejšie dôvody zníženej tvorby kolagénu:
1. Starnutie
2. Zvýšená konzumácia cukru
3. Fajčenie
4. Nedostatok živín z príjmu potravín
5. Nadmerné vystavenie slnečnému žiareniu
6. Znečistenie ovzdušia
 
Kolagén vs. Želatína
 
Obidvaja sa môžu pýšiť dlhým zoznamom zdravotných výhod. Ako sme už spomenuli vyššie, kolagén je najrozširenejším proteínom v ľudskom tele. Želatína je prírodzená forma hydrolyzovaného kolagénu, ktorý bol zohrievaním rozdelený na menšie jednotky. Želatína sa rozpúšta iba teplom, čoho dôsledkom je gélovitá látka. Kolagén je možné zmiešať s teplou aj studenou tekutinou bez zmeny konzistencie. Kedysi sa kolagén príjmal predovšetkým z vývaru z kostí čí šliach zvierat, dnes na trhu nájdeme rôzne formy slanej či sladkej želatiny, ale aj rôzne doplnky stravy obsahujúce čistý kolagén.
 
Zo želatíny je najvhodnejšou voľbou bravčová želatína, ktorá obsahuje bravčový kolagén typu I. a III. Tento druh kolagénu predstavuje až 90% všetkých kolagénov. Nachádza sa v kostiach, šľachách, spojivových tkanivách a koži. Tretí typ kolagénu sa vo veľkom množstve nachádza v mladom organizme ako súčasť svalov, orgánov a tepien. Keďže ho vekom strácame, jeho dopĺňanie je pre telo nevyhnutné. Najjednoduchšou náhradou týchto typov kolágenu je naša Želatína potravinárska číra, ktorú môžete použiť pri pečení aj varení. Jednoduchou a chutnou formou môžete dodať telu všetko potrebné pre jeho bezproblémové fungovanie. Viac sa o želatíne dozviete tu.
 
Rybí kolagén patrí do skupiny typu II. je tvorený voľnejšími vláknami prevažne v chrupavkách, ktoré chránia kĺby. Vďaka tomu je príjem rybacích kolagénových peptidov vhodný pri osteoartritíde. Odporúčaná denná dávka je 2,5 - 10 g kolagénu. Čistý hydrolizovaný rybí kolagén nájdete aj  v našom e-shope.
 
zelatina   bolest-klbov
 
S čím kombinovať rybí kolagén v prášku?
 
 kolagen
 
Používaním stránok prevádzkovateľa LIANA GOLIAŠ s.r.o.
súhlasíte s používaním cookies, pomocou ktorých vylepšujeme naše služby.
Viac informácií.