Potraviny vhodné pri bezlepkovej diéte

Potraviny vhodné pri bezlepkovej diéte

bezlepkove-jedla
 
Snom nás všetkých je prežiť život bez problémov. Napriek tomu, že je jedlo nevyhnutné pre správne fungovanie ľudského organizmu, dokáže spôsobiť aj rôzne nepríjemnosti. Bližšie sa zameriame na lepok, jeho negatívne vyčínanie a na základné pravidlá, ktoré je potrebné dodržiavať, ak si chceme užívať život BEZ LEPKU A BEZ STAROSTÍ.
 
Celiakia je autoimunné ochorenie, ktorým trpí až 1% populácie. Aby sme si to vedeli predstaviť, tak pri skoro 8 miliardovej populácii, takmer 80 miliónov ľudí trpí celiakiou. Podľa tohto môžeme usúdiť, že je to bežné ochorenie, ktoré sa môže týkať každého z nás. V prípade, že po požití niektorých jedál pociťujeme tráviace problémy, problémy s akné či dokonca nás trápia vysoké horúčky, diétu si neurčujeme sami. V prvom rade je potrebné vyšetrenie, ktoré sa robí dvoma spôsobmi:
  • Krvný test - prostredníctvom krvého odberu zisťujeme množstvo protilátok, ktoré odmietajú gluténový proteín.
  • Biopsia - s pozitívnym krvným testom je potrebné postupiť odber vzorky z tenkého čreva, aby sa skontrolovalo jeho poškodenie.
Ak by ste začali dodržiavať bezlepkovú diétu ešte pred vyšetrením, pre lekára by bolo náročné zistíť presnú diagnózu. V prípade, že vám celiakia ani intolerancia lepku nebola diagnostikovaná, no máte pocit, že vám lepok spôsobuje problémy, môžete ho načas vylúčiť zo stravy. Po niekoľkých týždnoch môžete lepok postupne konzumovať a otestovať či práve on stojí za vašimi tráviacimi problémami.
 
Po určení správnej diagnózy začína skutočná výzva, a to úplne odstrániť lepok zo stravy, keďže sa nachádza v mnohých ingredienciách.
 
 celiakia
 
NEVHODNÉ POTRAVINY:
 
Potraviny na báze pšenice: pšeničné otruby, pšeničná múka, špalda, jačmeň, raž, slad, pivovarské kvasnice.
 
Zoznam potravín, ktoré môžu obsahovať zložky s lepkom:

chlieb a pečivo na báze pšenice;

cestoviny na báze pšenice;

obilniny, ak nie sú označené ako bezlepkové;

sušienky, keksíky, muffiny

sójová omáčka, teriyaki omáčka, marinády a šalátové dresingy;

pivo;

kuskus;

vývar ako polotovar, ak nie je označený ako bezlepkový;

mäsové polotovary;

jedlá vyprážane v oleji, v ktorých sa predtým pripravovali lepkové pokrmy.

Aj keď je ovos prírodzene bezlepkový, zvykne byť spracovaný vo výrobe, kde sa môže kontaminovať lepkom, preto je vhodné vyhľadávať ovsené produkty s označením GLUTEN FREE/BEZ LEPKU. Rovnako si treba dávať pozor aj na produkty s označením "BEZ MÚKY", pšenica nie je jediná obilnina obsahujúca lepok, preto vždy vyhľadávame produkty s označením "BEZLEPKOVÉ/BEZGLUTÉNOVÉ".
! Najjednoduchšie je používať jednodruhové nespracované potraviny, v opačnom prípade je potrebné dôkladne prečítať štítok o zložení !
 
VHODNÉ POTRAVINY:
 
Našťastie je množstvo potravín, ktoré sú prirodzene bezlepkové:

mäso a ryby;

vajcia;

mliečne výrobky POZOR si treba dávať pri ochutených mliečných výrobkoch, do ktorých môže byť pridaná zložka obsahujúca lepok;

Ovocie a zelenina;

Quinoa, ryža, pohanka, tapioka, cirok, kukurica, proso, amarant;

Zemiakový a kukuričný škrob;

orechy a semená;

rastlinné oleje a maslo;

kyselina citrónová;

dextróza;

kukuričné lupienky a pukance - SKONTROLOVAŤ ZLOŽENIE

jednodruhové koreniny, čerstvé alebo sušené bylinky;

javorový sirup, med, melasa, ryžový sirup, čistý vanilkový extrakt, orechové maslá;

väčšina nápojov, okrem piva.

Ak predsa sa v potravinách s obsahom lepku vyskytujú tie, bez ktorých si svoj život neviete predstaviť, nemusíte zúfať. Ponuka na trhu je dostatočne široká, aby sme si všetci mohli vychutnať to, načo máme práve chuť. Viac sa dozviete v našom článku "Som celiatik. Prvá pomoc ako ďalej".
 
jedla-s-lepkom jedla-bezlepku
 
Bezlepková diéta prináša aj mnohé výhody:
1. Zmierňuje príznaky ochorenia.
2. Znížuje chronický zápal, ktorý vedie k mnohým ďalším ochoreniam.
3. Zmierňuje únavu a malátnosť.
4. Pomáha znížiť hmotnosť.
 
Nevýhody bezlepkovej diéty:
1. Riziko nutričného deficitu (nedostatok vlákniny, železa, vápnika, vitamínu B12, kyseliny listovej, zinku, atď.). Dôvodom je uprednostňovanie spracovaných potravín s označením "BEZLEPKOVÉ" pred výživnými potravinami ako je ovocie a zelenina.
2. Zápcha spojená so zníženým príjmom vlákniny.
3. Vysoká cena produktov.
4. Zniženie možnosti socializácie - aj jedlo, ktoré reštaurácia ponúka ako bezlepkové môže byť kontaminované stopami lepku, preto sa množstvo celiatikov vyhýba spoločenským udalostiam. Jednou z možností je priniesť si vlastné jedlo.
 
Ako zvládnuť bezlepkovú diétu:
1. Čítajte etikety.
2. Povedzte o diéte aj svojim priateľom, aby vám neponúkali jedlá s lepkom.
3. Vytvorte si zbierku bezlepkových receptov, ktoré nájdete tu, prípadne si zakúpte bezlepkovú kuchársku knihu.
4. Plánujte dopredu.
5. Používajte samotnatné kuchynské pomôcky v prípade, ak sa v jednej kuchyni pripravujú aj pokrmy s obsahom lepku.
6. Na rodinné oslavy si prineste vlastné pečivo či sladkosti.

 

Používaním stránok prevádzkovateľa LIANA GOLIAŠ s.r.o.
súhlasíte s používaním cookies, pomocou ktorých vylepšujeme naše služby.
Viac informácií.